Programowanie dla przedszkolaków

Programowanie z matematyką dla przedszkolaków

Dlaczego warto uczyć dzieci programowania już od najmłodszych lat?

  • Coraz więcej przedszkoli decyduje się na takie zajęcia ze względu na wzrost zainteresowania rodziców taką formą zajęć dodatkowych.
  • Programowanie/kodowanie stało się już „trzecim językiem” świata obok języka ojczystego i angielskiego.
  • Już dziś wykorzystywane jest we wszystkich dziedzinach życia
  • W niedalekiej przyszłości powstaną zawody, których dziś nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić. Ale jedno jest pewne – będą one wymagały od naszych dzieci umiejętności programowania.
  • Programowane przestaje być już także domeną mężczyzn, dlatego szczególnie troszczymy się o rozwój dziewcząt w tej dziedzinie.
  • W niektórych krajach kodowanie jest  przedmiotem szkolnym. Także w Polsce programowanie weszło już do szkół.
  • Programowanie rozwija umiejętności analityczne, myślenie logiczne
    i kreatywne. Buduje zespoły i umiejętność pracy w nich.
  • Uczy wytrwałości w dążeniu do celu i poszukiwania rozwiązań problemu.
  • Jest dziedziną, w której zapotrzebowanie na specjalistów jest ogromne
    i ciągle rośnie.
  • Nie każde dziecko musi zostać programistą, ale niewątpliwie, każde będzie musiało odnajdować się w coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości. Dajmy naszym dzieciom szansę dziś, a same niech później dokonają wyboru!

 

Jak to wygląda?

Zajęcia są połączeniem dwóch najważniejszych dziedzin we współczesnym świecie.
O szczególnej roli matematyki w nauce dzieci nikogo nie trzeba już dziś przekonywać. Zawód programisty jest jednym z najbardziej pożądanych na świecie, a programistów ciągle brakuje.

Zajęcia są realizowane przez zabawę w praktyczny, interesujący dla dzieci sposób
z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i aplikacji. Składają się z 2 połączonych tematycznie i uzupełniających się części: matematyki i programowania.

W części matematycznej: szczególny nacisk kładziemy na sprawność rachunkową.
W programie zajęć znajdują się, m.in.: obliczenia na konkretach i pamięciowe, matematyka
w grach logicznych, planszowych, karcianych, łamigłówki matematyczno-logiczne oraz ćwiczenia myślenia logicznego, kreatywnego i krytycznego, ćwiczenia rozwijające wyobraźnię przestrzenną. Część matematyczna, znacząco wykracza poza ramy programowe edukacji przedszkolnej.

Cześć programistyczna: każde zajęcia rozpoczynają się od doświadczenia przez dzieci na własnej osobie (poprzez zabawę w ruchu i na dywanie) efektów tego, co zaprogramują,
od praktycznego poznania jak działa klocek, który będzie wprowadzony na zajęciach. Dopiero wtedy przechodzimy do pracy na tabletach.

Najmłodsi uczą się programowania na intuicyjnym, dostosowanym do ich możliwości programie Scratch Junior oraz poznają inne aplikacje dla małych programistów.

Nabierają obycia ze skryptami, rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia, stają się twórcami zamiast odtwórcami.

 

Czy programowanie dla przedszkolaka to nie za wcześnie?

Stanowczo nie! Większość maluszków w tym wieku bez najmniejszych problemów obsługuje telewizor, komputer, tablet o ile tylko ma do nich swobodny dostęp. Zajęcia  prowadzone są jako zabawa, dzieci same decydują o tym jak będzie wyglądał czy co zrobi programowany obiekt. Warto także pokazywać dzieciom inne możliwości wykorzystania tabletu niż tylko do gier.
Warto też pamiętać, że od poprzedniego roku szkolnego, programowanie stało się jednym
z elementów nauki informatyki w polskich szkołach oraz, że z programowania są konkursy kuratoryjne.

 

Jesteśmy już w innych przedszkolach 😉